Livsstil

  • God søvn. Gå i sengen regelmæssigt og sov nok.
  • Moderat motion. Tommelfingerregelen er 30% mindre motion under fertilitetsbehandlingen og du kan snakke imens du træner ( dvs. din pulse skal ikke være for højt op). Kun stille og rolig motion som yoga og gå tur efter ægoplægnigen indtil gravidetets uge 12.
  • Afstresning (musik, yoga, meditation, osv.)
  • En god og nem afstresningsøvelse, som er til gavn for de fleste, er denne 4/6 vejrtrækningsøvelse: 4 sekunders indånding gennem næse og 6 sekunder udånding gennem næse eller mund, imens du lukker øjnene. Gentag dette i 10 min. hver dag. Efter ca. 10-12 ugers øvelse, danner kroppen en god vane og refleks, som er gavnlig i stressede situationer (læs mere her).
  • Accepter dig selv som du er. Når du stopper med at tvinge de positive tanker frem, får din krop frihed til selv at genoprette balancen.
  • Daglig fertilitets yoga i 5-10 min. Hvis du vil vide mere, kan du søge på Youtube for Yoga with Adriene og se om det er noget for dig.
  • Appen “Yoga mod stress” af Anne Goncalves som kan downloade fra App Store kan også være nyttig. Anne har en meget behagelig stemme.
  • Holder fødderne varmt. F. eks. 20 minuters varm fodbad om aften, imens du ser TV, lytter musik, læser en bog eller mediterer. I TCM, har Milten, Lever og Nyrere  som støtter livmoderen deres oprindelser i fødderne.

God livsstil fremmer sundhed.