Kostvejledning

Der er ikke en sund kost som passer til alle. Nogle skal tabe sig og nogle skal tage på. PCOS skal spise PCO kost og Endometriose skal spise kost for at mindske inflammation i underlivet. Her er nogle basiske kostvejledninger fra mine ege erfaringer og fra Fødevarestyrelse.

  • Spis fornuftigt og regelmæssigt. 70 % mæt og 30 % sult
  • Spis god morgenmad, mæt frokost og mindre aftensmad
  • Spis 5-6 små måltider og spis langsomt, hvis du vil tabe dig eller holde din vægt.
  • Spis 3 store måltider og spis hurtigt, hvis du vil tage på.
  • Fiberholdig kost (grove brød/pasta, brune ris og grøntsager), ift. grøntsager er det særligt grøntsager med bitter eller letbitter smag.
  • Flere vegetabilske proteiner (nødder, bønner) og hvidt kød –  Mindre rødt kød.
  • Brug smør og olivenolie til at stege
  • Minimere natskygge planter (f.eks. tomat, kartofler, peber)
  • Minimere sukker indtag
  • Minimere færdigretter
  • Spis varm mad: især morgen og aftensmad
  • Drik 1.5 – 2 ltr. vand hver dag
  • Minimere stimulanser (kaffe, alkohol, tobak, slik)
  • Indtag mindre mælkeprodukter og hvedemel
  • Æg har et dårligt ry ift. kolesterol, men det er helt fint at spise en til to æg dagligt
  • Kosttilskud baseret på individuelt behov: f.eks. hvis du er >40 og/eller har en AMH < 10 pmol/ml, skal du have Q10 300mg for at forbedre æggereserve.
  • Økologiske fødevarer og kosmetiske varer med svane- eller blomstermærke.