Kost råd

Der er ikke en sund kost som passer til alle. Nogle skal tabe sig og nogle skal tage på. PCOS skal spise PCO kost og endometriose skal spise kost, der kan mindske inflammation i underlivet. Her er nogle basale kostvejledninger fra mine egne erfaringer og fra Fødevarestyrelsen.

  • Spis fornuftigt og regelmæssigt. 70 % mæt og 30 % sult
  • Spis god morgenmad, mæt frokost og mindre aftensmad
  • Spis 5-6 små måltider og spis langsomt, hvis du vil tabe dig eller holde din vægt.
  • Spis 3 store måltider og spis hurtigt, hvis du vil tage på.
  • Fiberholdig kost (grove brød/pasta, brune ris og grøntsager), ift. grøntsager er det særligt grøntsager med bitter eller letbitter smag.
  • Flere vegetabilske proteiner (nødder, bønner) og hvidt kød –  Mindre rødt kød.
  • Brug smør og olivenolie til at stege
  • Minimer natskygge planter (f.eks. tomat, kartofler, peber)
  • Minimer sukker indtag
  • Minimer færdigretter
  • Spis varm mad: især morgen og aftensmad
  • Drik 1.5 – 2 ltr. vand hver dag
  • Minimere stimulanser (kaffe, alkohol, tobak, slik)
  • Indtag færre mælkeprodukter og mindre hvedemel
  • Det er helt fint at spise et til to æg dagligt
  • Kosttilskud baseret på individuelt behov: f.eks. hvis du er >40 og/eller har en AMH < 10 pmol/ml, skal du have Q10 300mg for at forbedre æggereserve.
  • vælg økologiske fødevarer og kosmetiske varer med svane- eller blomstermærke.